Diverse websites, ook die het vegetarisme propageren, bevestigen overigens dat tofu en tahoe bij ­dagelijks gebruik minder gezond zijn dan we zo graag zouden willen. Zo ­bevat tahoe geen vitamine B12 en juist een teveel aan calcium. Tempé scoort beter op het aantal vitaminen en is een betere vleesvervanger.

Ingrediënten voor vier personen:

•  1 blok tempé
•  2 rode pepers
•  2 groene pepers
•  4 sjalotjes
•  3 teentjes knoflook
•  1 theelepel trasi
•  1/2 eetlepel goela djawa of bruine suiker
•  1/2 eetlepel tamarindepasta
•  2 theelepels zout
•  100 gram petehbonen
•  2 salambladeren
•  1 serehstengel
•  stukje laoswortel, 2 centimeter
•  50 milliliter water
•  3 eetlepels ketjap manis
•  olie om te frituren

Bereidingswijze

Voor dit vegetarische gerecht heeft u een blok tempé nodig. Tempé is gemaakt van gefermenteerde sojabonen en is daardoor wat anders dan tofu en tahoe. Tofu en tahoe worden gemaakt van gestremde sojamelk. Diverse websites, ook die het vegetarisme propageren, bevestigen overigens dat tofu en tahoe bij ­dagelijks gebruik minder gezond zijn dan we zo graag zouden willen. Zo ­bevat tahoe geen vitamine B12 en juist een teveel aan calcium. Tempé scoort beter op het aantal vitaminen en is een betere vleesvervanger.

Snijd de tempé in kleine, dunne reepjes van ongeveer 1,5 centimeter lang en een halve centimeter dik. Verhit de olie in een wok of braadpan en bak hierin de tempé lichtbruin. Niet te veel tegelijk, verdeel de tempé in drie of vier porties, afhankelijk van de grootte van de pan. Schep de tempé geregeld even om. Schep de reepjes met een schuimspaan uit de pan en laat ze op keukenpapier uitlekken. Snijd een rode en een groene peper in schuine dunne ringen en zet deze apart. Snijd de andere pepers grof en doe deze in een keukenmachine. Pel de sjalotjes en knoflook en snijd ze grof. Doe ook deze in de keukenmachine. Voeg trasi toe en pureer alles fijn. Snijd de petehbonen in tweeën. Verhit twee eetlepels olie in een wok en fruit hierin het gepureerde mengsel uit de keukenmachine lichtbruin. Laat de schuin gesneden pepers even mee fruiten. Schil het stukje laoswortel en snijd het in tweeën. Voeg de laos, salambladeren en de serehstengel toe aan de wok. Roer de goela djawa, tamarindepasta en zout er goed door. Voeg het water toe. Schep de peteh­bonen erdoor en voeg dan de gefrituurde tempéreepjes toe. Laat alles al omscheppend goed warm worden. Ketjap manis erbij doen en nogmaals goed omscheppen. Als al het vocht verdampt is het gerecht overdoen in een grote kom. Verwijder de salam­bladeren, de stukjes laos en de serehstengel.

Serveer er een kom witte rijst, kroepoek, emping en een frisse komkommersalade bij.